Del 5

I fjärde klass började det jag minns som mitt helvete i skolan. Alla från förskoleklassen slogs ihop igen och bildade en klass. Jag minns det så väl. Nytt klassrum, nya bänkar och en ny fröken. Nya tider tänkte jag, nya bra tider. Min entusiasm varade inte så länge. Jag fick allt mer kommentarer om mitt utseende, mina vanor och mitt sätt att vara. Jag vet inte vad det var som tjejerna i min klass störde sig på men det var något med mig de inte gillade. Jag minns den typiska ledaren, en tjej jag aldrig känt en enda bra känsla om, hon och hennes gäng, gänget som jag för övrigt faktiskt tyckte om.


Ledaren som var ett starkt yttre, men som jag ser det, med ett svagt inre var egentligen ingen speciell i mina ögon. Hon spred ut alla möjliga olika sorters lögner om mig som jag var tvungen att stå till svars för inför klassens tjejer. Jag minns den morgonen då jag kom in i omklädningsrummet för att byta om till idrotten, alla tittade lite snett på mig och viskade, men jag var van, det var det här som brukade ske. Vi hade vår idrottslektion där jag alltid blev vald sist i lagsammanhang fast jag visste att jag inte var den som var sämst i det moment vi skulle göra men det var alltid så. När vi efteråt skulle byta om fortsatte viskandet och alla satt ihop tryckta så lång från mig som det bara gick att komma. Mina kläder låg lite utspritt men det var bara att inte försöka bry sig om det där. Jag duschade och begav mig av ut. Efter mig kom en av tjejerna i klassen och drog mig lite i skymundan. Precis där och då frågade hon mig om allt var sant, hade jag verkligen varit så äcklig. Det visade sig att ledartjejen hade sagt till alla på morgonen innan jag kom till skolan att hon hade sovit över hemma hos mig och att jag hade pillat mig i örat, näsan, ögat, rumpan och mellan benen och sedan stoppat i munnen och slickat på mina fingrar.
 
Jag fick ett totalt utbrott och stormade in i omklädningsrummet och skrek på henne. Jag frågade henne när hon möjligtvis ansåg att hon hade sovit över hos mig och vad det var för ett skitsnack hon pratade om mig. Hon såg rädd ut å envisades ett tag om att hon sovit över hos mig under förra veckan och att hon aldrig skulle göra det igen. Det var riktigt skitsnack allt det där. Hon var den sista jag skulle bjuda in i mitt hus. Kampen fortsatte ute på skolgården. Hon skrek och sa åt mig hur äcklig jag var, hon trodde nog inte att ja skulle våga stå upp för mig själv. Det slutade med att hon sprang iväg gråtande och skyllde sedan på att hon hade en sådan fruktansvärd pollen allergi mitt i vintern.


Det var ytterst många liknade incidenter under våra mellanstadie år. En dag bjöd tjejerna i alla fall hem mig till ledarens hus. Vi skulle tydligen kolla på skräckfilm allihop vi gick i femteklass. Ja varför inte svarade jag, de kanske hade accepterat mig och tyckte om mig tänkte jag. Tjejerna skulle köpa godis, chips och dricka och festa på till filmen men jag sa att jag hade godisförbud, vi barn fick pengar av mamma och pappa om vi höll upp ett år med godis, så jag tackade nej. Efter filmens slut gaddade tjejerna ihop sig och ville att jag skulle ge dem mina pengar i alla, jag frågade varför, jag hade ju inte ätit eller druckit något av det de hade köpt. De envisades och stängde in mig i en garderob och stod där utanför och tjatade. På ett eller annat vis kom jag ut och gick raka vägen hem. 

Nästa dag i skolan kom tjejerna fram till mig, nu hade tydligen jag gjort en stor repa i bordet som jag skulle betala för. Jag förstod ingenting jag hade inte ens rört vardagsrumsbordet och neka de dem mina pengar. Då kom de på att jag hade förstört damsugaren hos ledaren. Hennes mamma hade tydligen varit vansinnig och de sagt att jag var tvungen att betala för den. Jag kontrade med att jag skulle ringa upp hennes mamma under eftermiddagen och prata med henne och förklara att jag inte ens hade sett deras dammsugare, detta var inte så populärt och ledaren tog till tårarna och sprang iväg igen. Detta var för mig helt vanliga skoldagar på mellanstadiet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0